#cтінасрачу в Харкові — цей хештег останніми днями набув популярності в українських соцмережах. Ідеться про вуличну роботу художника Гамлета Зіньківського, яка видалася деяким місцевим мешканцям “шизофренією”, через що її зафарбували. Прибічники стріт-арту Гамлета збунтувалися й вирішили домальовувати нові послання, але вже з менш художніми формулюваннями, та їх також оперативно зафарбовують. Тепер уже комунальники.
Instagram-сторінка стіни вже має понад 6 тисяч підписників, це більше, ніж на сторінці у Facebook самого художника. Чи подобається Гамлету такий «діалог», як ставляться до його робіт харків’яни та інші мистці — розповідає Громадське.
З чого все почалося
Двоє місцевих мешканців увечері 5 вересня зафарбували роботу художника Гамлета Зіньківського на одній із трансформаторних підстанцій Харкова. Він намалював її ще у 2016 році. Фотографії, як двоє невідомих зафарбовують стріт-арт, згодом з’явилися в мережі.
Уже наступного дня на стіні з’явився напис «**й, так лучше?» Його швидко перетворили на ще одну сіру пляму, але вже працівники ЖЕКу. А відтак почалася справжня арт-війна між комунальниками й тими, хто підтримує художника Гамлета або ж просто прагне розголосу: на сірому тлі з’явилося «Какой Харьков, такой и Бэнкси», а згодом стіна почала заповнюватися зображеннями статевих органів, нецензурними написами тощо. І, як у радянському мультику «Кентервільський привид», зранку на місці малюнків знову й знову з’являлася сіра пляма.
Тепер харків’яни долучили до діалогу й Facebook-спільноту: активно фотографують зміни на стіні, роблять селфі на її тлі й навіть створили Instagram-канал, де наживо показують оновлення громадянського стріт-арту. А коли на місце приїхала поліція, у мережі з’явилися нові меми.
Що думає автор
Спочатку автор малюнку розповідав ЗМІ, що історія з малюнком посмішила його. Та коли за кілька днів про стіну почали говорити всі, каже, що поставить крапку в цій суперечці, щойно повернеться з презентації нової книжки Сергія Жадана, для якої робив ілюстрації.
«Коли в мене з’явиться час, то я або відновлю роботу на стіні, або зроблю нову, й поставлю в цій ситуації крапку. А якщо і цей малюнок зафарбують, я поки не знаю, що робитиму. На мій погляд, значно цікавіше — це моя виставка, яка відкрилася у кварталі від цього місця», — розповів художник Громадському.
Виставку Гамлета відкрили в муніципальній галереї в Харкові. Над проектом «7 правило» він працював увесь 2017 рік, тобто це 365 малюнків, колажів, фотографій. Так, за його словами, можна зазирнути в життя художника через своєрідний щоденник.
Дехто з місцевих вважає, що сам Гамлет придумав таку провокацію, аби привернути увагу до виставки. Та художник заперечує це, зауважуючи, що в Instagram-сторінки стіни підписників більше, ніж на його сторінці у Facebook.
Гамлет також каже, що його роботи на будівлях Харкова знищують не вперше:
«На Пушкінській зафарбували. Я навіть і не пригадаю, що там було. На Чичибабіна, 2 був намальований мужик, який сидить навприсядки і напис «Чудесная скоропостижная жизнь». Залишили тільки слово «чудесная», а решту замалювали й замість мужика — сіра пляма. Тоді ніхто нічого не сказав. А тут прямо бум».